Zo maak je een pamflet
Wat is een Pamflet?
Een pamflet is bedoeld om anderen te informeren. Het is een tekst, een verhaal, over een onderwerp dat nu in de belangstelling staat. Over een actueel onderwerp. Je zou het kunnen zien als een schreeuw om aandacht. Met een pamflet probeer je zoveel mogelijk mensen te overtuigen van jouw mening over een bepaald onderwerp. Meestal hoop je dan ook nog dat ze vervolgens iets doen of juist niet doen. Hieronder zie je een paar voorbeelden. De oudste (rechts) is uit 1614 en vertelt het aangrijpende verhaal uit 1614 verteld over een vrouw die zichzelf en haar kinderen verdrinkt nadat ze de stad zijn uitgezet: Een waerachtighe jammerlijcke ende droeve gheschiedenisse, dewelcke geschiet is binnen Bruessel in Brabant, van een schamele vrouwe met twee onnoosele kinderen.
Het moeilijke van een pamflet is dat je met weinig woorden – één A4-tje – veel moet bereiken: de aandacht van je publiek trekken, duidelijk maken waar het over gaat en wat jij daarvan vindt en je publiek overhalen om iets (niet) te doen. Daarom moet je veel aandacht besteedt aan het uiterlijk: daarmee trek je immers de aandacht
Wanneer je een pamflet ontwerpt, moet je over een paar zaken goed nadenken:
- Voor wie is je pamflet bedoeld?
Wil je jongeren aanspreken of juist ouderen? Jongens of juist meisjes? Gewone mensen of mensen die in de gemeenteraad of de regering zitten? - Waar gaat je pamflet over?
Dit lijkt een makkelijke vraag, maar het is vaak juist heel moeilijk om precies te zeggen wat het probleem is. De lezer moet het in één oogopslag begrijpen. Stel je voor dat je je verhaal uit moet leggen aan een buurmeisje van 10 jaar oud. - Wat wil je met je pamflet bereiken?
Moet de overheid iets doen (en wat dan)? Moeten de lezers naar een demonstratie komen? Of moet iedereen milieubewuster gaan leven (en hoe dan)? Denk daar goed over na en wees heel duidelijk in je pamflet.
Hoe succesvol je pamflet is, hangt dus onder andere af van hoe goed je je lezers weet aan te spreken, hoe goed je de reden en het belang van je actie duidelijk maakt en ook: hoe opvallend of hoe mooi je je folder weet te maken (zodat het de aandacht van mogelijke lezers trekt).
Een pamflet schrijven en ontwerpen
Kijk eens goed naar de pamfletten en folders die bij jou in de bus vallen. Wat valt op en wat juist niet? Denk aan lettertype, kleuren, flitsende ontwerpen, alles dat mensen kan verleiden om je boodschap te lezen.
Zorg dat je je pamflet simpel houdt en dat je je richt op de kern van je boodschap. Dat doe je zo:
- Wees feitelijk en informatief, geen kletsverhalen
- Houd je zinnen kort en begrijpelijk
- Gebruik vetgedrukte koppen om je standpunt te onderstrepen
- Ontwerp een simpel embleem of logo dat in een oogopslag duidelijk maakt waar je actie/boodschap over gaat
- Prop het pamflet niet helemaal vol, maar laat veel witruimte in en om de tekst zodat het gemakkelijk te lezen is
- Vermeld, als het kan, de vijf W’s: Wie? Wat? Waar? Waarom Wanneer?
- Maak gebruik van een foto of duidelijke tekening
- Controleer goed of er geen fouten op je pamflet staan (bv. verkeerde datum, verkeerde tijd of plaats). Let ook op de spelling. Laat ook altijd anderen kritisch naar de tekst en het ontwerp kijken.
- Vermeld een telefoonnummer of e-mailadres waarop jij (of jouw groep) te bereiken bent.
- Fatsoenlijk taalgebruik: geen verdachtmakingen, scheldpartijen of ‘spelen op de man’. Niet oproepen tot haat of racisme, geen belediging of bedreiging.