isupportglobalizationDe wereldhandel heeft grote gevolgen gehad voor het dagelijks leven van miljoenen mensen. In de vorige eeuw had ons land bijvoorbeeld een bloeiende textielindustrie. Voor de Tweede Wereldoorlog werd bijna alle textiel (kleding, lakens en handdoeken) die in ons land verkocht werd ook in Nederland gemaakt.

Na de oorlog stegen de lonen in ons land. En omdat in allerlei landen in Noord-Afrika en Azië de lonen veel lager waren dan in ons land werd het steeds goedkoper om daar kleren te laten maken. Het gevolg was dat veel textielfabrieken in Nederland dichtgingen of naar het buitenland werden verplaatst. De Nederlandse producten waren te duur geworden in vergelijking met kleren die uit andere landen geïmporteerd werden.

Datzelfde gebeurt nu nog steeds overal in de wereld. Een aantal jaar geleden besloten veel Vietnamese boeren om koffie te gaan telen. Het gevolg was dat er veel meer koffie op de wereld wordt geoogst dan opgedronken kan worden. Daardoor daalden de prijzen die boeren voor hun koffiebonen kregen op de wereldmarkt. Veel koffieboeren in Ethiopië en Kenia konden daardoor hun hoofd niet boven water houden. De grote koffiebranders zoals Douwe Egberts en Nestlé profiteerden ervan omdat zij een lage inkoopprijs konden bedingen.

Bedrijven zien steeds meer de hele wereld als hun werkterrein. De mogelijkheid om geld, goederen en fabrieken over de hele wereld te verplaatsen noemen we ook wel globalisering. Afstanden doen er niet meer toe. Een product kan overal in de wereld worden geproduceerd en kan (als je genoeg geld hebt) overal in de wereld worden gekocht. Toyota bijvoorbeeld, in 2013 ’s werelds grootste autoproducent, heeft fabrieken in 27 verschillende landen en hun auto’s worden in 160 landen verkocht.


Vraag
4) Een uitspraak die je vaak leest als het gaat om globalisering: ‘De wereld wordt steeds meer een dorp’. Leg in je eigen woorden uit wat we daarmee bedoelen.
vorigestapvolgendestap