We spreken van massatoerisme als veel toeristen naar hetzelfde gebied op reis gaan in dezelfde periode. Je kunt denken aan bakken in de zon met z’n allen op de stranden van het Spaanse Costa del Sol in de zomer. Of de skivakanties in Oostenrijk tijdens de winter. 

Het massatoerisme heeft de sterke groei onder meer te danken aan betere en goedkopere vervoermiddelen, vooral het vliegtuig. Een populaire vakantiebestemming is de kleine Indiase deelstaat Goa. Dat zoveel toeristen sinds de jaren zeventig juist naar Goa komen, heeft deels te maken met het verschijnen van de Lonely Planet, een reisgids die nog steeds heel populair is onder jonge westerse (rugzak)toeristen. 

Reisgidsen sturen toeristen vaker naar dezelfde bestemmingen. En bij ‘unieke’ bezienswaardigheden ben je dan omringd door duizenden andere toeristen. Op populaire plaatsen zijn meer toeristen dan ‘locals’ (oorspronkelijke inwoners) te vinden. In Goa bijvoorbeeld wonen 1,5 miljoen Indiërs en de streek wordt elk jaar door 2,5 miljoen buitenlandse toeristen bezocht. 

Goa feestToeristen tijdens de carnavalsfeesten in Goa

Vraag

3) Leg in je eigen woorden uit wat globalisering en massatoerisme met elkaar te maken hebben en hoe de Lonely Planet daarbij past.
vorigestapvolgendestap