|
|
Markt voor Vrede |
![]() |
|
|
Educatief beursspel rondom Uruzgan Vredesorganisatie Euro’s voor Vrede en Centrum voor Mondiaal Onderwijs (CMO) hebben in januari 2007 een geheel nieuwe onderwijsmethode geïntroduceerd die leerlingen op ROC’s en in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs zowel inzicht gaf in maatschappelijke vraagstukken als in de werking van aandelenmarkten. Dit gebeurde via een online optiemarkt in maatschappelijke vraagstukken. De methode borduurde voort op het idee van predicting markets. Deze markets waren vóór de Tweede Wereldoorlog in de Verenigde Staten een zeer populaire manier om de opinie van de bevolking te peilen. Na enkele decennia uit beeld te zijn verdwenen, komt er inmiddels langzaam maar zeker meer interesse in predicting markets. Markt voor Vrede was de eerste predicting market voor het middelbaar onderwijs die ingaat op maatschappelijke vraagstukken. ![]() Markt voor Vrede bood docenten een uitgelezen mogelijkheid om een vernieuwende onderwijsmethode toe te passen. Het was geschikt als lesstof, als onderwerp voor vakoverstijgende projecten en als onderdeel van het competentiegericht onderwijs. Deelname aan Markt voor Vrede was gratis. Op Markt voor Vrede konden leerlingen op ROC’s en in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs zes weken lang via een website handelen in het percentage Nederlanders dat op 16 februari 2007 denkt dat de wederopbouw van Uruzgan binnen afzienbare tijd gerealiseerd zou worden. Voor de datum van 16 februari is gekozen omdat de Nederlandse vredestroepen dan precies tweehonderd dagen in Uruzgan zijn. Om te slagen op Markt voor Vrede, was het cruciaal de ontwikkelingen in Uruzgan te kunnen inschatten. De deelnemers aan Markt voor Vrede werden zodoende geprikkeld om zich op de hoogte te stellen van de meest recente ontwikkelingen in en rond Uruzgan. Op de website van Markt voor Vrede was een stroom aan actuele informatie te vinden van krantenartikelen, weblogs van ontwikkelingswerkers en soldaten ter plaatse, interviews met medewerkers van ontwikkelingssamenwerkingsorganisaties en het Ministerie van Defensie enzovoort. CMO ondersteunde Markt voor Vrede via een lesbrief met achtergrondinformatie en opdrachten over ‘Uruzgan’, gekoppeld aan haar educatieve website Conflict Courant. Jongeren namen zo spelenderwijs kennis van complexe processen als ‘wederopbouw in een conflictgebied’, ‘hoe komt de publieke opinie tot stand’ en ‘hoe werken de situatie in het buitenland en die in Nederland op elkaar in’. Bovendien kregen zij via Markt voor Vrede inzicht in de werking van financiële markten. Ter ondersteuning van Markt voor Vrede konden de eerste tien klassen die zich aanmelden een gratis introductieles krijgen over de werking van de markt. Deze les werd gegeven door de organisatie Cross Your Borders, die de wereld in de klas brengt. Markt voor Vrede is mogelijk gemaakt door OxfamNovib en NCDO. Martk voor Vrede is afgelopen. Degenen die geïnteresseerd zijn in de resultaten, kunnen contact opnemen met Marjolein Bos via 06-20.47.53.51 of marjolein@eurosvoorvrede.nl Klik hier voor de website van Markt voor Vrede. |
![]() |