LES- & LEERLINGENMATERIAAL
Het Centrum voor Mondiaal Onderwijs is naast informatiecentrum, ook een erkend ontwikkelaar van les- en informatiemateriaal op het gebied van Derde Wereld, Vrede, Milieu en Mensenrechten. Naast allerlei producties in eigen beheer zijn er diverse materialen ontwikkeld in opdracht van derden. We zetten ze, met gepaste trots, voor u op een rijtje. Voor nadere informatie kunt u ons e-mailen, bellen (024-3613074), faxen (024-3613014) of schrijven (postbus 9108, 6500 hk, Nijmegen).
TITEL | OMSCHRIJVING | OPDRACHTGEVER |
Vluchtelingen wereldwijd | Lespakket rond het verhaal van Kristine die vlucht uit Mozambique en terechtkomt in een vluchtelingenkamp in Chiumbangame in Malawi. We volgen haar een dag lang in het kamp en opnieuw als ze weer terug kan naar Mozambique. Bevat ook informatie over vluchtelingen wereldwijd (wie, vluchtredenen, aantallen, vluchtelingen in Nederland, steun bij opvang van vluchtelingen buiten Nederland). | Stichting Vluchteling |
Uganda | Drie thema’s in dit pakket: aids, kinderen en vrouwen. ‘Aids’ gaat in op het wegvallen van een hele generatie, nationale voorlichtingscampagnes (met authentiek illustratiemateriaal) en aidswezen. ‘Kinderen’ gaat over onderwijs en de rechten van het kind. In ‘vrouwen’ kijkt we naar de zwakke positie van vrouwen en kredietprogramma’s voor vrouwen. | Novib |
Vindingrijk in de Derde Wereld | een informatiepakket voor jongeren met handleiding. Drie projecten in de Filippijnen, Zanzibar en Peru, die door Novib gesteund worden, staan centraal. Aan de hand van deze projecten wordt jongeren duidelijk gemaakt dat mensen niet berusten in hun situatie, maar actief en vindingrijk werken aan een betere toekomst. | Novib |
De gans eet het brood van de eenden op | een educatief pakket bij de gelijknamige video, al tweemaal door de Ikon uitgezonden. Het verhaal van de tienjarige Anne-Ruth en haar leven in een jappenkamp staan centraal. In de verwerking worden linken gelegd met hedendaagse thema’s als discriminatie en eerste levensbehoeften in ontwikkelingslanden. | Anne-Ruth Wertheim/Stichting MEP |
Een toekomst voor Galega | een lespakket bestaande uit een video met verwerkingslessen en handleiding, . Een pakket met basislessen en verdiepingslessen over straatkinderen en met name straatmeisjes in Brazilië, vergeleken met de positie van zwerfjongeren in Nederland. Twee opvangtehuizen voor straatmeisjes komen nadrukkelijk aan bod. Onderdeel van het pakket is ook het ‘Straatkinderen-projecten-keuze-spel’ dat ook apart is uitgegeven.
| Stichting Tito de Alencar |
De Verenigde Naties: 50 jaar later | een informatiepakket voor jongeren met handleiding . Over onder meer de doelstellingen en organisatie van de VN, kerntaken en enkele belangrijke organen van de VN en de VN als vredesstichter. Opgenomen in het pakket zijn twee dagboeken van een Nederlandse ‘blauwhelm’ in Srebrenica en een Nederlandse jongerenvertegenwoordiger bij de VN. | Nationaal Comité 50 jaar VN |
Bangladesh | een informatiepakket voor jongeren met handleiding. Naast algemene informatie over Bangladesh -met onder meer een vergelijking tussen de twee ‘waterlanden Nederland en Bangladesh- staan vooral de positie van kinderen en vrouwen centraal. Bij ‘kinderen’ wordt gekeken naar kinderarbeid en onderwijs; bij ‘vrouwen’ wordt gekeken naar hun maatschappelijke positie en vrouwenspaargroepen.
| Provinciale Projektkoppeling Gelderland steunt Bangladesh |
Vrouwen hebben rechten | Naar aanleiding van de vrouwenconferentie in Beijing is een lespakket voor havo/vwo samengesteld over vrouwen in Nederland en wereldwijd. Na een basisles over vrouwen in de wereld volgen keuzelessen over de rechten van de vrouw, vrouwen op de vlucht, sexueel geweld en vrouwenhandel. Het pakket wordt afgesloten met een les over ‘vrouwen eisen hun recht op’. | Amnesty International |
Palestina, een land in wording? | een informatiepakket voor jongeren. Romp van het pakket vormen interviews met vier jongeren die hun mening geven over hun dagelijks leven, de verhouding met Israël en hun toekomstverwachtingen. | Nederlands Palestina Komitee |
Water: tekort, teveel, vervuild en bron van conflicten | een informatiepakket voor jongeren . Water algemeen, water in Nederland, water in India en water in Palestina zijn de vier thema’s. Een dag uit het leven van families uit de drie genoemde landen staat telkens centraal | Simavi |
Coca, produkt van de armoede | een informatiepakket voor jongeren met handleiding , een samenwerkingsverband tussen het Boliviacentrum in Antwerpen en het Bolivia Komitee in Amsterdam. Het hoe en waarom van de cocakweek en de positie van kleine boeren staat centraal. Aandacht is er ook voor gewasvervangingsprojecten | de ‘Wereld van de Kook’ |
Asielzoekersspel | Uit je land gevlucht of verdreven? Dit spel laat jongeren spelenderwijs ervaren wat het betekent om vluchteling te zijn en asiel aan te vragen in een vreemd ver land. | Amnesty International |
Straatkinderenspel | oorspronkelijk een bordspel van Unicef, in opdracht van omgebouwd tot een situatiespel voor gebruik in de klas. Spelenderwijs ervaren kinderen en jongeren wat het betekent om straatkind te zijn. | Amnesty International |
Je recht op vrijheid: grondrechten in Nederland | een informatiepakket voor jongeren. Grondrechten in de Tweede Wereldoorlog en nu staan centraal. Daarbij is er ruime aandacht voor kinderen en jongeren. Teksten van grondrechten, mensenrechten en kinderrechten zijn vertaald op leerlingniveau. | Nationaal Comité 4 en 5 Mei |
Het nieuwe Zuid-Afrika | een informatiepakket voor jongeren rondom interviews met drie jongeren die hun mening geven over hun dagelijks leven, de veranderingen die ze ondervonden hebben sinds Mandela president is en hun toekomstverwachtingen. De interviews zelf zijn uitgezonden bij de NOT | AABN |
Nijmegen een wereldplaats | Lespakket op twee niveaus. Tijdens een mondiale speurtocht door het centrum van Nijmegen komen leerlingen in aanraking met tal van derdewereld- en milieuaspecten. De speurtocht wordt ingeleid met een introductieles in de klas en afgesloten met een evaluatieles. Voor verdieping zijn twee dossiers aangereikt over rubber en cacao | Gemeente Nijmegen en COS Gelderland |
De bergen bewegen | Video met foto-werkboek. Cultuur en omgang met de natuur van Papoea’s staan centraal. Suggesties voor een lessenreeks zijn uitgewerkt volgens het concept van zien-oordelen-handelen | Vastenaktie-Nederland (Bilance) |
Beter vandaag dan morgen | Video met foto-werkboek over het leven van de Maasai in Kenia en de invloeden die hun bestaan van buitenaf beïnvloeden | Vastenaktie-Nederland (Bilance) |
Mijn moeder, hun dienstbode | over de situatie van zwarte vrouwen die dienstbode zijn in blanke gezinnen. Centrale vraag is of er verandering komt in hun situatie na afschaffing van de apartheid. | Vastenaktie-Nederland (Bilance) |
Het recht om inheems te zijn | Naar aanleiding van het Jaar van Inheemse Volken gaat het lespakket in op dagelijks leven en mensenrechten van de Maasai in Kenia/Tanzania, Tibetanen in door China bezet Tibet, Maya-Indianen in Guatemala en de Koerden in het Midden-Oosten | Amnesty International |
In het niets verdwenen? | In een lespakket met diaserie worden verdwijningen in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog vergeleken met verdwijningen in Guatemala nu | Amnesty International |
Je mond open doen | Lespakket met diaserie. Het recht op vrijheid van meningsuiting in het Zuid-Afrika van de apartheid tegenover het recht in Nederland. Twee schoolsituaties worden daarbij vergeleken. | Amnesty International |
Studiehuis-informatie-service | een informatiedienst voor jongeren van 16-18 jaar. Op dit moment zijn medewerkers van CMO bezig met het schrijven van interactieve informatiepakketten, die via via Internet worden aangeboden. | Stuurgroep NME |
‘Wereldmeiden’ | ‘Florence in Oeganda’, ‘Mubina en Zulejha in Slovenië’ en ‘Anna in Nicaragua’; staan centraal in deze videodagboeken met verwerkingsmateriaal | Ikon, Kinderen in de Knel, Min. Buitenlandse Zaken, directie voorlichting ontwikkelingssamenwerking |