OP DE BRES VOOR KINDERRECHTEN
    Leuven (B), Unicef, M. Versmissen, V. Munier e.a., 1993
    Papier, 84 pag., geillustreerd. ISBN: 90-5461-900-7

    themamensenrechteneducatie, ontwikkelingseducatie
    trefwoordenrechten-van-het-kind, echtscheiding, kindermishandeling, kinderarbeid, straatkinderen, oorlog, vluchteling
    onderwijstypebasisonderwijs, basisvorming
    doelgroepleerlingen, docenten
    leeftijd10 11 12 13 14 15
    differentiatieintern: nee, extern: nee
    vakken(basisonderwijs: aardrijkskunde, maatschappelijke verhoudingen, geschiedenis; voortgezet onderwijs: aardrijkskunde, geschiedenis en staatsinrichting)
    kerndoelen(basisonderwijs: aardrijkskunde B2d, geschiedenis A1; voortgezet onderwijs aardrijkskunde E14, geschiedenis en staatsinrichting C7)
    werkvormen voordrachtsvormen, gespreksvormen, informatieverwerving en -verwerking, spel- of expressievormen
    handleidingaanwezig
    benodigde tijd(5-10) lesuren
    extra informatieSommige lessuggesties in de handleiding vereisen extra voorbereiding en organisatie, bijvoorbeeld het bestellen van extra lesmateriaal (boeken, brochures en video) en het uitnodigen van sprekers.

    STERKE PUNTEN

    * uitstekende handleiding met originele lessuggesties
    * overzichtelijke achtergrondinformatie
    * de teksten voor de leerlingen zijn goed en helder geschreven
    * het leerlingenboek is aantrekkelijk opgemaakt
    * de cartoons en foto's sluiten goed aan bij de tekst

    WAARDERING
    Inhoud * * * * * Didactiek * * * * *

    INHOUD
    ‘Op de bres voor kinderrechten’ gaat in op de problemen van kinderen in bijzonder moeilijke situaties. Achtereenvolgens wordt behandeld: echtscheiding, kindermishandeling, gehandicapten, kinderarbeid, straatkinderen, kinderen in oorlogssituatie, vluchtelingen, vrijheid van meningsuiting en informatieverwerving en -verspreiding. Ieder onderwerp wordt voorafgegaan door de desbetreffende artikelen uit het Verdrag inzake de Rechten van het Kind. Informatieve teksten worden aangevuld met veel persoonlijke verhalen van kinderen in een moeilijke situatie, zowel in ‘arme’ en ‘rijke’ landen. Het leerlingenboek besluit met informatie over UNICEF. De handleiding bevat per onderwerp diverse lessuggesties, zoals laat kinderen van vluchtelingen in de klas hun verhaal vertellen, ga na waar de knelpunten voor gehandicapten in jouw woonplaats zijn, zoek in kranten of tijdschriften naar informatie over kinderrechten.

    BESTELGEGEVENS
    Bakermat Uitgevers Nederland, Postbus 1895, 1000 BW Amsterdam


    CMO-signatuur: 7603