thema | mensenrechteneducatie, ontwikkelingseducatie | |
trefwoorden | rechten-van-het-kind, echtscheiding, kindermishandeling, kinderarbeid, straatkinderen, oorlog, vluchteling | |
onderwijstype | basisonderwijs, basisvorming | |
doelgroep | leerlingen, docenten | |
leeftijd | 10 11 12 13 14 15 | |
differentiatie | intern: nee, extern: nee | |
vakken | (basisonderwijs: aardrijkskunde, maatschappelijke verhoudingen, geschiedenis; voortgezet onderwijs: aardrijkskunde, geschiedenis en staatsinrichting) | |
kerndoelen | (basisonderwijs: aardrijkskunde B2d, geschiedenis A1; voortgezet onderwijs aardrijkskunde E14, geschiedenis en staatsinrichting C7) | |
werkvormen | voordrachtsvormen, gespreksvormen, informatieverwerving en -verwerking, spel- of expressievormen | |
handleiding | aanwezig | |
benodigde tijd | (5-10) lesuren | |
extra informatie | Sommige lessuggesties in de handleiding vereisen extra voorbereiding en organisatie, bijvoorbeeld het bestellen van extra lesmateriaal (boeken, brochures en video) en het uitnodigen van sprekers. |
STERKE PUNTEN
* uitstekende handleiding met originele lessuggesties * overzichtelijke achtergrondinformatie * de teksten voor de leerlingen zijn goed en helder geschreven * het leerlingenboek is aantrekkelijk opgemaakt * de cartoons en foto's sluiten goed aan bij de tekst
WAARDERING
Inhoud * * * * * Didactiek * * * * *
INHOUD
‘Op de bres voor kinderrechten’ gaat in op de problemen van kinderen in
bijzonder moeilijke situaties. Achtereenvolgens wordt behandeld:
echtscheiding, kindermishandeling, gehandicapten, kinderarbeid,
straatkinderen, kinderen in oorlogssituatie, vluchtelingen, vrijheid van
meningsuiting en informatieverwerving en -verspreiding. Ieder onderwerp wordt
voorafgegaan door de desbetreffende artikelen uit het Verdrag inzake de
Rechten van het Kind. Informatieve teksten worden aangevuld met veel
persoonlijke verhalen van kinderen in een moeilijke situatie, zowel in ‘arme’
en ‘rijke’ landen. Het leerlingenboek besluit met informatie over UNICEF. De
handleiding bevat per onderwerp diverse lessuggesties, zoals laat kinderen van
vluchtelingen in de klas hun verhaal vertellen, ga na waar de knelpunten voor
gehandicapten in jouw woonplaats zijn, zoek in kranten of tijdschriften naar
informatie over kinderrechten.
BESTELGEGEVENS
Bakermat Uitgevers Nederland, Postbus 1895, 1000 BW Amsterdam