Doelstellingen

EU-Forum maakt van leerlingen Euroburgers die het volgende weten en kunnen:
De leerlingen weten:
  • dat welvaart op de wereld ongelijk verdeeld is, ook in Europa;
  • dat de EU zich inzetten de armoede te bestrijden, binnen de Unie en wereldwijd;
De leerlingen kunnen:
  • hun eigen rol onder de loep te nemen en
  • zich inzetten voor een eerlijker verdeling.
________
De leerlingen weten:
  • dat angst voor het vreemde en het onbekende kan leiden tot wij-zij tegenstellingen, zelfs tot discriminatie en racisme;
  • dat de EU probeert het samenleven van verschillende culturen te bevorderen;
De leerlingen kunnen:
  • met verschillen tussen mensen omgaan en
  • met anderen samenwerken en samenleven.
________
De leerlingen weten:
  • dat natuur en milieu onder grote druk staan. Denk bijvoorbeeld aan ontbossing, oprukkende woestijnen en smeltende poolkappen;
  • dat we daar met zijn allen verantwoordelijkheid voor dragen;
  • dat de EU zich inzet om te voorkomen dat de aantasting van natuur en milieu wordt afgewenteld op komende generaties;
De leerlingen kunnen:
  • rekening houden in hun gedrag met mensen elders op de wereld en met de mensen die na ons de wereld bevolken.
________
De leerlingen weten:
  • dat elk mens basisrechten heeft, kinderen en volwassenen, en dat die mensenrechten in verdragen zijn vastgelegd;
  • dat elk lid van de EU het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens heeft ondertekend;
De leerlingen kunnen:
  • zich inzetten voor mensenrechten als die ergens in het gedrang komen.
________
De leerlingen weten:
dat vrede en veiligheid voortdurend moeten worden ‘bevochten’ en
  • dat de EU (en zijn voorlopers) oa is opgericht om die veiligheid in Europa te waarborgen;
De leerlingen kunnen:
  • herkennen wat vrede betekent in de eigen omgeving;
  • conflicten op een vreedzame manier oplossen;
  • uitleggen wat de rol is van ons eigen land in het oplossen van gewapende conflicten en het handhaven van vrede en veiligheid.
________
De leerlingen kennen uit de geschiedenis van de Europese Unie de historisch meest belangrijke momenten en de hoofdrolspelers.
(c) cmo - 2010