Handleiding
Deze opdracht sluit aan op de volgende kerndoelen:
- Kerndoel 51:
de leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren. - Kerndoel 52:
de leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer.
Voor deze opdracht is één lesuur nodig. Leerlingen kunnen de opdracht individueel of met een andere leerling maken.
Laat de leerlingen eerst de video’s zien over de geschiedenis van de samenwerking in Europa. Het zijn twee korte filmpjes van SchoolTV (samen 2,5 minuten lang). Daarna laat u de leerlingen de opdracht maken.
Afhankelijk van het resultaat van de opdracht kunt u in overweging nemen ze daadwerkelijk te versturen. Dat kan altijd naar het CMO. In dat geval worden ze als voorbeeld in deze website geplaatst. Maar u zou ze ook naar een ambassade of consulaat van de landen waarop de adviezen van de leerlingen zijn gericht, kunnen sturen.