Voordat ze hiermee aan de slag gaan deelt u vel papier en kleurstiften of kleurpotloden aan de leerlingen uit.
Daarna laat u de leerlingen kiezen voor wel soort eurobankbiljet ze een nieuw ontwerp maken. Zie hiervoor de tekst ‘Welke eurobiljetten en euromunten zijn er? op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/welke-eurobiljetten-en-euromunten-zijn-er . Aan deze tekst is de informatie over euromunten- en bankbiljetten ontleend die in de lesbrief is verwerkt.
U let erop dat elk soort eurobankbiljet aan bod komt.
Vraag de leerlingen expliciet naar hun motivatie voor het ontwerp. Waarom hebben ze het biljet zo gemaakt en niet anders? Probeer zodoende in te schatten of de leerlingen de 'eenheid in verscheidenheid', die de EU zo typeert, begrepen hebben.
De lesbrief sluit aan bij de volgende kerndoelen:
kerndoel 51:
- De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
kerndoel 53:
- De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.