Plan van aanpak
Bekijk de bronnen. Maak vijf groepen. Zorg dat de groepjes het werk eerlijk verdelen.
Help leerlingen als ze moeilijke woorden (zoals 'mobilisatie') niet begrijpen. Bespreek op het eind van de twee lesuren de resultaten met de leerlingen.
De groepen maken een eigen videoverslag; van alle verslagen samen maken de leerlingen een Jeugjournaalspecial over de Tweede Wereldoorlog.
U kunt uw eigen onderwerp toevoegen aan de vijf die wij hebben uitgekozen, maar zorg er dan voor dat het aanbod niet te weinig of te veel video's oplevert.
Kerndoelen
51 De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
52 De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer.