Voor deze opdracht krijg je 1 lesuur de tijd.
De les bestaat uit:
- Startactiviteit: die duurt 10 minuten
- Groepswerk: je doet een onderzoek aan de hand van de bronnen in de les. Dat doe je in groepjes van vier en je krijgt er 30 minuten de tijd voor
- Slotactiviteit: je maakt een actieplan tegen armoede in Nederland. Dat doen jullie samen met je juf of meester. Daar trekken julliej de rest van de tijd voor uit.
Startactiviteit
Schrijf op waar je familie iedere maand het meeste geld aan uitgeeft.
Schrijf onder die lijst op wat volgens jou armoede is.
Daarna vraagt je juf of meester enkelen van jullie wat ze hebben opgeschreven. Hij of zij noteert de zaken waar veel geld aan uitgegeven wordt op het schoolbord of flipover.
Ten slotte vraagt hij of zij jullie wat armoede in Nederland is. De antwoorden schrijft hij of zij op het schoolbord of de flipover.
Je hebt nu je antwoord op de eerste vraag in Opdracht.
Groepswerk
Nu ga je aan de slag om antwoorden te vinden op vraag 2 en 3 in Opdracht.
We maken groepjes van vier leerlingen, die samen dit deel van de opdracht te maken.
Verdeel de bronnen onder elkaar en neem ze door.
Bedenk en schrijf enkele ideeën op hoe de armoede in Nederland te lijf te kan worden gegaan.
Slotactiviteit
Je juf of meester vraagt iedere groep wat er gedaan kan worden om mensen die arm zijn in Nederland te helpen.
Hij of zij noteert alle ideeën hierover op het schoolbord of de flipover. Zo maken jullie samen met je leerkracht een actieplan tegen armoede in Nederland.