Goed voor het milieu - voor de docent: info


Trek voor deze les 1 lesuur uit. Laat leerlingen in groepen van twee, drie of vier aan de opdracht werken. Deze opdracht stelt leerlingen in staat om met hun eigen voorkennis, inzichten en voorkeuren, die dus per leerling verschillen, via overleg te komen tot compromissen bij het samenstellen van hun favoriete top-3 van milieuvriendelijke producten en projecten.

Leidt eerst de les in.

Tip: in de brontekst over cradle-to-cradle staat een aantal woorden waarmee wordt aangegeven dat een product milieuvriendelijk is. Schrijf die woorden op het bord en vraag de leerlingen om voor zichzelf op te schrijven wat die woorden volgens hen betekenen. Daarna kunnen ze in de brontekst zien of hun omschrijvingen bij die woorden kloppen. Dat komt omdat bij elk woord in die tekst een korte uitleg ervan staat.

Na het inleiden van de les zet u de leerlingen aan het werk. Als alle groepen klaar zijn, vraagt u de groepen op hun top-3 te presenteren aan de klas. Laat ze vertellen hoe ze hun top-3 hebben samengesteld. Ten slotte beoordeelt u het werk van de groepen.


Meer op internet

 

Deze opdracht sluit aan op

  • Kerndoel 39: de leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.
  • Kerndoel 44: de leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.

 

verwante lessen

Login Form