Nederlands Nieuw-Guinea in de oorlog - voor de docent: leerdoelen

 

  • De leerlingen kennen de begrippen ‘KNIL’ of ‘Koninklijk Nederlands-Indisch Leger’ en ‘guerrilla’.
  • De leerlingen hebben gezien dat Nederlands Nieuw-Guinea voor, tijdens en na de Japanse bezetting nog vier jaar deel heeft uitgemaakt van Nederlands-Indië.
  • De leerlingen hebben gezien dat een eenheid van het KNIL tot aan de bevrijding van de Japanse bezetting van Nederlands Nieuw-Guinea bleef doorvechten tegen de Japanners terwijl de overige eenheden van het KNIL in dit gebied zich snel over had overgegeven.
  • De leerlingen kunnen uitleggen hoe deze groep KNIL-ers deze strijd voerde en waarom ze deze tactiek toepaste.
  • De leerlingen kunnen uitleggen welke gevaren de leden van de groep nog meer liepen behalve dan door de aanwezigheid van gewapende Japanse soldaten.
  • De leerlingen kunnen globaal de levensloop van Coosje Ayal na de Japanse bezetting van Nederlands Nieuw-Guinea reconstrueren.

 

verwante lessen

Login Form