Deze les laat zien dat ruimtevaart meer is dan alleen reizen in de ruimte maken en daar werkzaamheden uitvoeren. Daarmee zien leerlingen hoe belangrijk ruimtevaart is geworden voor het dagelijks leven op aarde en dat bijna iedereen er, zonder er erg in te hebben, voordeel heeft van de ruimtevaart.
Plan van aanpak
Voor deze les trekt u 2 lesuren uit.
U laat de klas Bron: Wat is een satelliet zien.
U verdeelt vervolgens de klas in vijf groepen.
Iedere groep bestudeert de bron over het typesatellieten die aan de groep is toebedeeld. Laat de groepen wel tevoren weten dat ze er op internet extra informatie over mogen zoeken.
In het eerste lesuur maakt elke groep een PowerPoint-presentatie over de soort kunstmanen die zij onderzocht hebben.
In het tweede lesuur laten de groepen hun PowerPoint-presentaties aan elkaar zien, en geven ze eventueel een nadere uitleg over het gebruik van deze kunstmanen.
Kerndoelen
36. De leerling leert betekenisvolle vragen te stellen over maatschappelijke kwesties en verschijnselen, daarover een beargumenteerd standpunt in te nemen en te verdedigen, en daarbij respectvol met kritiek om te gaan.
39. De leerling leert een eenvoudig onderzoek uit te voeren naar een actueel maatschappelijk verschijnsel en de uitkomsten daarvan te presenteren.
41. De leerling leert de atlas als informatiebron te gebruiken en kaarten te lezen en te analyseren om zich te oriënteren, zich een beeld van een gebied te vormen of antwoorden op vragen te vinden.