Voor deze opdracht krijg je 1 (les)uur de tijd.
Lees eerst in je eentje de twee bronnen over de aanleg van de Grote Renaissance-stuwdam in Ethiopië. Noteer waarom volgens deze bronnen de dam wordt aangelegd en wat het bovenstrooms en benedenstrooms van de dam voor gevolgen zal hebben. Voor het lezen krijg je 15 minuten de tijd.
Dan volgt een groepsactiviteit waar je 15 minuten voor krijgt. Jullie werken in vier groepen. Daarnaast vraagt je leerkracht wie van jullie namens de Verenigde Naties wil bemiddelen in het conflict.
Drie van de groepen vertegenwoordigen elk een van de genoemde landen die aan de Nijl liggen.
De vierde groep vertegenwoordigt organisaties die zich inzetten voor behoud van milieu en natuur, die bezorgd zijn over de bouw van de dam en de gevolgen ervan.
Daarnaast vraagt de leerkracht een vrijwilliger die namens de Verenigde Naties als bemiddelaar gaat optreedt. Hij doet dat in opdracht van de Algemene Vergadering van de VN (ervan uitgaande dat de Algemene Vergadering er een heeft aangesteld).
De vier groepen en de bemiddelaar van de VN zoeken naar meer informatie over het klimaat en de landschappen in het stroomgebied van de Nijl, over de dam en de belangen van de drie landen die bij de bouw van de dam in het geding zijn.
Gebruik in ieder geval de Bosatlas of Google Earth of allebei.
Na deze activiteit wijst iedere groep een vertegenwoordiger aan om samen met de VN-bemiddelaar te proberen een oplossing voor het conflict uit te werken waar iedere partij zich in kan vinden. Stel samen een verdrag op waarin jullie vastleggen wat jullie zijn overeengekomen.
De onderhandelaars die een land vertegenwoordigen, mogen daarbij andere leden van hun groep om raad vragen.
Voor deze onderhandelingen ruimt je leerkracht de rest van het uur in.
Let op! Het is goed mogelijk dat jullie er niet uitkomen. Dat kan bij conflicten tussen landen ook de meest kundige politici en diplomaten overkomen.