LEERMIDDELEN TOP VIJF: HONGER & DE HOORN


    De top vijf van leermiddelen over honger en over landen in de Hoorn van Afrika is ontleend aan de Educatiebank. De beschrijvingen zijn verkorte weergaves van de recensies die door het CMO zijn gemaakt op basis van inhoudelijke en didactische kwaliteitscriteria. De criteria en de volledige recensies kunt u opvragen bij het CMO. De volgorde van de leermiddelen is alfabetisch.

    Ofschoon honger een van de belangrijkste problemen in de wereld is, is er over deze problematiek maar weinig actueel lesmateriaal voorhanden. Om die reden moeten we helaas ook teruggrijpen op materiaal van enkele jaren geleden.
    • Geld geven, helpt dat?
    • Je ziet het in Ethiopië
    • Mag het ietsje meer zijn?
    • Mijn dagen in Ethiopië
    • Van voedselhulp naar voedselzekerheid




    GELD GEVEN, HELPT DAT?



    Er is ook een versie voor economie
    Den Haag, Unicef, 1996
    Papier, 13 pag.

    trefwoorden: ontwikkelingssamenwerking, kleinschalige ontwikkeling, beeldvorming, Bangladesh, Ethiopië, Mexico
    onderwijstype: basisvorming
    leeftijd: 12 13 14 15
    vakken: aardrijkskunde
    kerndoelen: aardrijkskunde A1, A2, E16, E17
    werkvormen: voordrachtsvormen, onderzoeken/experimenteren, informatieverwerving en -verwerking

    STERKE PUNTEN
    * handzaam katern, makkelijk in te passen in de lessen aardrijkskunde

    ZWAKKE PUNTEN
    * te gecomprimeerd: te veel onderwerpen/begrippen in te weinig tekst

    WAARDERING
    Inhoud: ****
    Didaktiek: ***

    INHOUD
    'Geld geven, helpt dat?', katern voor aardrijkskunde in de basisvorming, bestaat uit vier pagina's informatie voor de docent en negen leerlingenpagina's. In de eerste les komt de verandering in beeldvorming rond de Derde Wereld aan de orde: van achtergebleven gebieden naar 'het Zuiden', van hulp naar samenwerking, het Noorden versus het Zuiden, van grootschalige hulp naar kleinschalige projecten. De tekst is erg gecomprimeerd; in een paar zinnen komen wel erg veel zaken aan de orde. De tweede les is exemplarisch: er wordt een land besproken waar men een eigen aanpak van de problemen heeft gekozen. U kunt daarbij kiezen uit Bangladesh [hulporganisatie BRAC], Ethiopië [krediet en vrouwenvakschool] of Mexico [breed hulpprogramma voor straatkinderen]. Het geheel vindt zijn afsluiting in een leerlingen-onderzoek naar de betrokkenheid van gezinnen en scholen bij ontwikkelingssamenwerking.

    BESTELGEGEVENS
    Unicef, Postbus 30603, 2500 GP Den Haag, 070-3339333, fl. 50,-





    JE ZIET HET IN ETHIOPIË



    Den Haag, Novib, 1997
    Papier, audio, dia's, 74 pag., 20 st.

    trefwoorden: muziek, cultuur, kind, dagelijks leven, Ethiopië
    onderwijstype: basisonderwijs
    leeftijd: 4 5 6 7 8 9 10 11 12
    vakken: (aardrijkskunde, geestelijke stromingen, tekenen en handvaardigheid, muziek)
    kerndoelen: (aardrijkskunde B2d; geestelijke stromingen 1; tekenen en handvaardigheid C4; muziek A2,E8)
    werkvormen: voordrachtsvormen, gespreksvormen, informatieverwerving en -verwerking, spel- of expressievormen, actievoeren/handelen

    STERKE PUNTEN
    * doorbreekt armoede-beeld en geeft ruimte aan de rijke cultuur van Ethiopië
    * benadrukt belang van het leveren van een eigen bijdrage

    WAARDERING
    Inhoud: *****
    Didaktiek: *****

    INHOUD
    Het lespakket 'Je ziet het in Ethiopië' is het eerste deel van de reeks 'Kinderen maken de toekomst'. Dit deel gaat in op Ethiopië en laat zien hoe kinderen zelfstandig een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van hun land. Het lesmateriaal bestaat uit een docentenhandleiding, een katern voor de groepen 1 tot en met 4 en een katern voor de groepen 5 tot en met 8. De docentenhandleiding biedt korte beschrijvingen van de geschiedenis, de fase van ontwikkeling en geografie van Ethiopië. De leerlingenkaternen beginnen met een verhaal en gaan vervolgens in op het leven en de cultuur in Afrika, kinderen en hun bijdrage aan de ontwikkeling van hun land. Aan het eind van elk katern zijn kopieerbare werkbladen opgenomen. De opdrachten voor de informatieverwerking zijn behalve talrijk zeer divers en niveau-gedifferentieerd.

    BESTELGEGEVENS
    Novib, Postbus 30919, 2500 GX Den Haag, 070-3421777, f 50,-





    MAG HET IETSJE MEER ZIJN?



    Recht op voeding

    Den Haag, Unicef, 1998
    Papier, video, 30 pag., 15 min.

    trefwoorden: honger, voeding, Ethiopië, Sri Lanka
    onderwijstype: basisvorming
    leeftijd: 12 13 14 15
    vakken: aardrijkskunde, biologie aardrijkskunde
    kerndoelen: (aardrijkskunde E16, biologie 24)
    werkvormen: gesprekvormen, voordrachtsvormen, informatieverwerving en -verwerking, actievoeren/handelen

    STERKE PUNTEN
    * helder beeld van de voedselsituatie in de twee landen

    ZWAKKE PUNTEN
    * De verwerking is bijna uitsluitend gericht op fondswerving

    WAARDERING
    Inhoud: ****
    Didaktiek: ****

    INHOUD
    Unicef organiseert ieder jaar een 'nationale scholenaktie' met als doel jongeren in het voortgezet onderwijs op een actieve manier te betrekken bij de problemen van ontwikkelingslanden en het werk van Unicef. Het thema van schooljaar 1997/1998 is 'Mag het ietsje meer zijn? Recht op voeding'. Het bijhorende materiaal bestaat uit een leerlingenkrant op A 3-formaat van 8 pagina's, een actiewijzer voor de leerkracht, een informatieve video en diaserie over Sri Lanka en een affiche. De krant bevat een keur aan artikeltjes over (onder)voeding in Ethiopië en Sri Lanka, met nadruk op het dagelijks leven. De actiewijzer bevat aanvullende achtergrondinformatie en veel tips voor het organiseren van voorlichtings- en fondswervende activiteiten binnen en buiten de eigen school.

    BESTELGEGEVENS
    Unicef, Postbus 30603, 2500 GP Den Haag, 070-3339333





    Mijn dagen in Ethiopië



    Smakken is toegestaan

    Amsterdam, Vista, 1999
    Papier, video, 16 pag., 18 min.

    trefwoorden: Ethiopië, culturele integratie, spel, inheems volk
    onderwijstype: basisonderwijs, basisvorming
    leeftijd: 10 11 12 13 14 15
    vakken: bo: oriëntatie op mens en wereld, kunstzinnige oriëntatie; vo: aardrijkskunde, verzorging, geschiedenis, muziek, godsdienst
    kerndoelen: bo: oriëntatie op mens en wereld B8, 9, 10; kunstzinnige oriëntatie A, B, C, D; vo: aardrijkskunde G22, A, E verzorging A13, A15
    werkvormen: voordrachtsvormen, onderzoeken/experimenteren, informatieverwerving en -verwerking, spel- of expressievormen

    STERKE PUNTEN
    * de video geeft een goede indruk van het leven in de Hamar
    * de informatie wordt op een zeer gevarieerde manier gebracht

    WAARDERING
    Inhoud: ****
    Didaktiek: ****

    INHOUD
    In dit lespakket staat het verhaal van een Europees meisje, Kaira genaamd, centraal. Tot haar derde levensjaar woonde Kaira bij de Hamar, een kleine bevolkingsgroep in Ethiopië en daarna verhuisde ze met haar familie naar Engeland. Op haar elfde keert ze echter voor een jaar terug naar de Hamar om haar oude vrienden weer te zien. Het lespakket en de video geven een uitstekend beeld van het dagelijks leven bij de Hamar. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder meer gedragsvormen binnen de Hamar, eetgewoonten, manier van kleden en zang. Tevens wordt er nadruk gelegd op het aspect van tolerantie; het verhaal over de Hamar kan kinderen helpen om te leren dat er verschillende rituelen en gedragsvormen in de wereld bestaan die allemaal zinvol zijn binnen een bepaalde samenleving. De handleiding geeft suggesties voor twee verschillende opzetten van twee lesuren. Bij de ene opzet staat de aardrijkskundige benadering centraal; bij de andere een benadering vanuit verzorging of een projectmiddag in het basisonderwijs.

    BESTELGEGEVENS
    NIAM TMS, Antwoordnummer 97007, 2509 Den Haag, fl. 60,- incl. porto





    VAN VOEDSELHULP NAAR VOEDSELZEKERHEID



    NCOS, Leuven, 1994
    Papier, video, 139 pag., 112 min.

    trefwoorden: voedsel, honger, import, export, voedselproductie, ontbossing, veeteelt, grondstof, noodhulp, buitenlandse schuld, voedselvoorziening, ontwikkelingsbank
    onderwijstype: basisvorming, mavo, havo, vwo
    leeftijd: 12 13 14 15 16 17 18
    vakken: aardrijkskunde, geschiedenis en staatsinrichting, verzorging, economie
    kerndoelen: [aardrijkskunde A1, E14, E16, E17, geschiedenis B2, verzorging C17, economie D16]
    werkvormen: voordrachtsvormen, gespreksvormen, onderzoeken/experimenteren, informatieverwerving en -verwerking, spel- of expressievormen, actievoeren/handelen

    STERKE PUNTEN
    * een shortlist bij de uitzendingen maakt het opzoeken van onderwerpen makkelijk
    * de inleefopdrachten zijn uitdagend en motiverend om mee te werken

    ZWAKKE PUNTEN
    * het pakket vergt veel voorbereiding
    * de relatie tussen tekst en afbeelding is niet altijd even duidelijk

    WAARDERING
    Inhoud: ****
    Didaktiek: ***

    INHOUD
    'Van voedselhulp naar voedselzekerheid' bestaat uit 6 delen. Deel 1 geeft achtergrondinformatie over de voedselonveiligheid in de wereld. Deel 2 en deel 3 zijn bedoeld voor de onderbouw en gaan in op eigen eetgewoontes van leerlingen en hen vertrouwde beelden van hongersnoden en voedselhulp. Deel 4 beschrijft hoe je in de bovenbouw op zoek kunt gaan naar de 'hongermakers', de oorzaken van voedseltekorten. Deel 5 bestaat uit ondersteunend materiaal als foto's, krantenartikelen en een samenvatting van de de schooltelevisie-reeks 'Voedselzekerheid'. Deze is vooral bedoeld voor leerlingen van 15 jaar en ouder. In deel 6 komt een aantal inlevingsactiviteiten aan bod. Deze activiteiten zijn toe te passen op alle doelgroepen van het secundair onderwijs.

    BESTELGEGEVENS
    NCOS, Vlasfabriekstraat 11, 1060 Brussel, België, 00-3225392620, 295 Bfr.