Voor deze opdracht krijg je 1 lesuur de tijd.
Jullie spelen een variant van de 2 voor 12-quiz. Elk team bestaat uit twee leerlingen. Als er een oneven aantal leerlingen in de klas is, mag één van de teams met z'n drieën spelen.
Elk team krijgt van de quizmaster een vel waar jullie de antwoorden kunnen invullen.
Op de eerste rij staan 12 vragen. Onder elke vraag vul je de eerste letter van het antwoord in en daaronder het hele antwoord. Als je het antwoord niet weet, vul je een ? in. Ga niet gokken. Als je later een verkeerd antwoord invult, klopt het woord met de 12 letters straks niet (liever bijvoorbeeld G ? E D dan G A E D voor het goede antwoord G O E D, een woord met ? is makkelijker te zien dan met een foute letter er in).
Zorg ervoor dat anderen jullie antwoord niet kunnen lezen of horen.
Als de 12 vragen gesteld zijn, zal de docent langzaam een voor een aangeven waar elk antwoord in het woord van 12 letters geplaats moet worden. De quizmaster zal dan zeggen: "Het antwoord van vraag 1 vul je in op letter 9."
Zodra jullie denken het antwoord te weten, roep je hard 'WOORD'. De quizmaster zal het woord nakijken. Als jullie het fout hebben, is jullie beurt voorbij en kunnen jullie niet meer meedoen. Roep het juiste antwoord niet, een fout woord (dat deels wel goed is) kan anderen op het goede antwoord brengen. Stel het goed woord is GLASTUINBOUW en je roept GLASTUINBOON. Het foute antwoord kan andere teams dan makkelijker maken om het goede woord te raden.
Het winnende team krijgt een prijsje.