Bron: EU en verkeersveiligheid
Bij de onderlinge afstemming van verkeersregels gaat de EU stapsgewijs te werk. Op een aantal punten die niet direct met de verkeersregels te maken hebben, heeft de EU al veel bereikt.
Een voorbeeld is de EU-maatregel die een zogenaamde dode-hoek-spiegel bij vrachtwagens verplicht stelt. Er gebeurden namelijk veel ongelukken met vrachtwagens die rechtsaf sloegen. Naast de vrachtwagen is op z'n moment een gebied waar de chauffeur geen zicht op heeft, de zogenaamde dode hoek. Vooral fietsers en voetgangers lopen dan het gevaar overreden te worden. In 2003 is een Europese richtlijn van kracht geworden die bepaalt dat nieuwe vrachtwagens de dode hoek zoveel mogelijk moeten verkleinen door middel van spiegels. De Europese commissie wil deze eis ook van toepassing verklaren op bestaande vrachtwagens.
De bovenste spiegel is de dode-hoek-spiegel
Een ander voorbeeld is het rijbewijs. Eind 2006 stemde het Europees Parlement in met de zogenaamde 3e richtlijn voor het rijbewijs. Daardoor krijgt de hele Europese Unie nu definitief een rijbewijs op creditcardformaat. Het rijbewijs is in elke EU-lidstaat voor eenzelfde periode geldig. Ook de eisen die worden gesteld aan degenen die het rijexamen afnemen (eximinatoren) worden gelijk. In 2012 moet dit in alle lidstaten geregeld zijn.
Tenslotte zijn ook de regels voor het gebruik van kinderzitjes in alle EU-landen gebaseerd op dezelfde Europese Richtlijn. Deze richtlijn komt er samengevat op neer dat kinderen kleiner dan 1,50 meter vervoerd moeten worden in een passend kinderbeveiligingsmiddel. Dat wil zeggen dat het afgestemd moet zijn op de lengte en het gewicht van het kind.
Je ziet dus overal in de EU babyautostoeltjes, kinderautostoeltjes en zittingverhogers.
Als de EU al zoveel doet aan maatregelen om het verkeer veiliger te maken, dan moeten de verkeersregels en borden toch ook gelijk kunnen worden. Dat zou toch heel goed zijn voor de verkeersveiligheid? Weg met de misverstanden! Je kunt dat als argument gebruiken voor je pleidooi!