Presentatievormen

Het woord ‘sectorwerkstuk’ kan je op het verkeerde been zetten. ‘Werkstuk’ lijkt immers te verwijzen naar een schriftelijk verslag. Maar vergis je niet. De vorm waarin je de resultaten van je onderzoek kunt presenteren is geheel vrij. We geven hieronder een overzicht van mogelijke presentatievormen, zoveel mogelijk toegespitst op het thema Europa en het milieu. De lijst is niet uitputtend, maar we komen wel een heel eind. Sommige vormen zijn makkelijker te realiseren dan andere. Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk. Als je nog een briljant ander idee voor een presentatievorm hebt, mag je die natuurlijk ook gebruiken. Aan jou de keus.


Collage + mondelinge toelichting

Een goede collage is niet makkelijk te maken. Want je moet maar net de teksten en foto’s vinden die precies aansluiten bij wat je wilt overbrengen. Als het om Europa en het milieu gaat zul je op zoek moeten naar krantenartikelen en webteksten die als ondersteuning van je mondelinge toelichting dienen. Bedenk van tevoren wat de boodschap is die je kwijt wilt en ga dan zoeken. Wat je niet kunt vinden voor je collage kun je verwerken in je mondelinge toelichting.


Essay of artikel

Een essay is een persoonlijk gekleurd verhaal. In een essay geef je je eigen mening over het onderwerp weer. Vind je bijvoorbeeld dat de milieuwetten in Europa streng genoeg zijn of moeten we er nog veel harder aan trekken?

Een artikel is meer beschouwend, een neutraal verhaal dat je best mag toelichten met wat je er zelf van vindt, maar waarin je eigen mening niet het belangrijkste onderdeel is.
Een artikel over milieu in Europa, bijvoorbeeld voor de school­krant, gaat vooral op de feiten in en heeft een logische opbouw (bijvoor­beeld: wat is CO2-uitstoot, waardoor stijgt die uitstoot, wat zijn de gevolgen van die uitstoot en wat kunnen we er in de EU tegen doen?).

Geschreven verslag of werkstuk
Een van de makkelijkste en meest voor de handliggende, maar daarom ook minst originele manier om de resultaten van je onderzoek te presenteren is een geschreven verslag of werkstuk. Maak van je hoofdvraag (“Hoe bereiken we dat meer mensen in de EU in hun dagelijks leven rekening houden met het milieu?”) het centrale thema van je werkstuk en van de deelvragen (“Waarom rijdt nog iedereen in een elektrische auto, die geen luchtvervuiling veroorzaakt?”) de afzonderlijke hoofdstukken.

Je vindt (elders) op de website van het Centrum voor Mondiaal Onderwijs een rijtje tips voor een goed werkstuk.


Fotocollage, fotopresentatie of fotoverslag

Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden. Als het gaat om een presentatie waarom foto’s centraal staan, dan brengt het onderwerp ‘milieu’ beperkingen met zich mee. Je kunt niet alle milieu-onderwerpen zelf fotograferen, zeker niet als het om situaties in het buitenland gaat (zoals de velden met zonnepanelen in Spanje en Portugal). Je bent dus afhankelijk van foto’s van anderen. Elders (bij 'Illustratiemateriaal') hiervoor hebben we je al gewezen op plekken op internet waar je gratis foto’s vandaan kunt halen. Milieusituaties in Nederland kun je natuurlijk wel zelf fotograferen.



Afval op een camping in Nederland

Hoorspel, rollenspel of toneelstuk
In een hoorspel of toneelstuk kun je van alles over de Europa en het milieu kwijt. Je kunt naspelen hoe enkele wanhopige automobilisten hun auto moeten laten staan omdat er teveel fijnstof in de lucht is, je kunt een dialoog tussen een winkelier en iemand die een afgedankt elektrisch apparaat wil inleveren uitschrijven, je kunt het zelfs absurdistisch maken door een ijsbeer op te voeren die bij de EU verhaal komt halen waarom zijn ijsschots door de temperatuurstijging gekrompen is, enz. enz.

Schrijf wel alle rollen uit en oefen enkele keren van tevoren, voordat je het resultaat op de planken brengt.

Maquette
Een maquette ligt voor 'milieu' in eerste instantie minder voor de hand, maar is wel degelijk mogelijk. Zo zou je een maquette van een milieuvriendelijke woonwijk kunnen maken (hoe die volgens jou eruit zou moeten zien) of van een zeer energiezuinig huis.

Mondelinge voordracht of spreekbeurt
Een makkelijk lijkende presentatievorm is de mondelinge voordracht of spreekbeurt. Maar pas ook: het is moeilijker dan je denkt. Je moet niet alles van papier voorlezen, maar tegelijkertijd er wel voor zorgen dat je niets vergeet. Het voordeel van een spreekbeurt is natuurlijk dat je bijvoorbeeld vol vuur kunt vertellen over manier waarop scholieren zich in zouden kunnen zetten voor een beter milieu of over de voordelen van het scheiden van afval.

Je vindt op deze website een paar tips voor een goede spreekbeurt.

Posterpresentatie of tentoonstelling

Het verschil tussen een posterpresentatie of tentoonstelling en een fotopresentatie zit in de grootte van de foto’s. Een tentoonstelling hang je op ooghoogte op zodat er meer mensen tegelijk naar kunnen kijken. Teksten zijn alleen bedoeld als ondersteuning van de foto’s of posters. Voor de rest geldt hier hetzelfde als voor de fotoverslagen: je kunt niet even naar het buitenland om foto’s te gaan maken. Je bent dus afhankelijk van foto’s van anderen. Eerder hebben we je al gewezen op plekken op internet waar je gratis foto’s vandaan kunt halen. Als je bijvoorbeeld een vergelijking wilt maken tussen glas scheiden en de glasbak in Nederland en in een ander EU-land, kun je het Nederlandse deel zelf fotograferen.


Een Spaanse glasbak en een Nederlandse. Zie jij het grote verschil?

Diapresentatie, videopresentatie of Powerpoint-presentatie
Een presentatie met audiovisuele middelen is altijd een prettige vorm. Als het gaat om de Europa en het milieu heb je met dezelfde beperkingen te maken als bij fotopresentaties (zie hierboven). Het makkelijkst is dan nog een Powerpoint-presentatie. De fout die veel mensen hiermee maken is dat de vorm belangrijker wordt dan de inhoud. Je kunt een hele mooie gelikte presentatie maken waarvan je echter niets opsteekt. Zorg ervoor dat de inhoud het belangrijkst blijft.

Reeks stellingen

Je kunt je standpunt of je bevindingen over de vluchtelingen­problematiek ook toelichten aan de hand van een reeks stellingen. Het is echter niet makkelijk om goede stellingen te bedenken waarin je alles wat je kwijt wilt kunt stoppen. Stellingen zorgen er wel voor dat je een levendige discussie kunt bewerkstelligen.
Voorbeeld van een stelling: ‘De Europese Unie moet meer milieumaatregelen nemen’.

Gastles

Je kunt de stellingen van hierboven ook verwerken in een gastles die jij aan je medeleerlingen geeft. Maak een lesopzet voor 50 minuten en zet je klasgenoten aan het werk. Geef hen informatie (teksten, foto’s) en laat hen antwoord geven op jouw vragen, opdrachten en bediscussieer met hen eventueel de stellingen die je bedacht hebt.

Website
Op internet vind je verschillende handige hulpmiddelen waarmee je al snel een simpele website in elkaar kunt. Denk van tevoren goed na over wat je kwijt wilt op je website en hoe je je gegevens gaat presenteren. Houd er rekening mee dat internet een grafisch medium is; stel geen ellenlange teksten samen en zorg voor voldoende plaatsjes. Breng ook voldoende hyperlinks aan, bijvoorbeeld tussen je hoofdvraag en deelvragen. Als je externe links aanbrengt, controleer dan van tijd tot tijd of de links nog kloppen. Je kunt allerlei toeters en bellen in je website inbouwen (bijvoorbeeld met Flash), maar zorg ervoor dat de inhoud centraal blijft staan.