• Home
  • Geschiedenis
    • Joodse bezittingen
      • 1 – De Koning bezit roofkunst
      • 2 – Roof van joods bezit
      • 3 – Bedrijven
      • 4 – Verenigingen en stichtingen
      • 5 – Geld
      • 6 – Effecten
      • 7 – Verzekeringen
      • 8 – Huisraad
      • 9 – Kunst- en cultuurgoederen
      • 10 – Diamanten
      • 11 – Vaartuigen
      • 12 – De beloning der rechtvaardigen
      • 13 – Thuis na de holocaust
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • Operatie Manna
      • Bron 1: Zweeds wittebrood
      • Bron 2: over Operatie Manna
      • Bron 3: start Operatie Manna
      • Bron 4: Hongerwinter
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • Toevluchtsoord Nijkerk
      • Bron 1: evacuatie uit Arnhem
      • Bron 2: herkomst
      • Bron 3: hulpverlening
      • Bron 4: risico’s
      • Bron 5: rol van de kerken
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • Beter beheer oorlogsmonumenten
      • Carrouseldiscussie
      • Bron 1: adopteer een monument
      • Bron 2: onderhoud van oorlogsmonumenten
      • Bron 3: restauratie oorlogsmonument
      • Bron 4: "WOII door Jodenvervolging"
      • Bron 5: kennis over WOII verder weggezakt
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • De verzameling van Harrie Rouvroye
      • Bron 1: het leven in WO2
      • Bron 2: Harrie Rouvroye
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • Kabouter Goederaad
      • Stappenplan
      • Bron: Rijksbureaux voor Handel en Nijverheid
      • Bron: Rijkskolenbureau
      • Bron: Advertenties
      • Bron: Gedicht
      • Bron: Zuinigheidsspotjes
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • De Meivliegers
      • Bron 1: Luchtmacht Luftwaffe
      • Bron 2: Hans Vos vertelt
      • Bron 3: Interview met Hans Hellendoorn
      • Bron 4: Interview met Guus Kiel
      • Bron 5: Interview met Dick Lewis
      • Bron 6: Interview met Jan Linzel
      • Bron 7: Interview met Henk Sitter
      • Bron 8: Interview met HJ Vermeulen
      • Bron 9: Militaire Willemsorde
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • Verliefd op een Duitser
      • Uitwerking opdracht
      • Begrippen
      • Bronnen
        • Bron 1: Adrienne
        • Bron 2: Anne
        • Bron 3: Annie
        • Bron 4: Dinie
        • Bron 5: Els
        • Bron 6: Grietje
        • Bron 7: Hanna
        • Bron 8: Leni
        • Bron 9: Marleen
        • Bron 10: Sabine
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • Vijand achter de voordeur
      • Uitwerking van de opdracht
      • Bron 1: Inkwartiering
      • Bron 2: Louise Geevers
      • Bron 3: Mevrouw Meijs
      • Bron 4: Mevrouw Witte-Bulten
      • Bron 5: Dirk Oostenbrug
      • Bron 6: Jan van den Burg
      • Bron 7: Ada Utermöhlen
      • Bron 8: Ineke van Hessen
      • Bron 9: Bernard Jochems
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • ANP onder censuur
      • Bron 1: Instructie
      • Bron 2: Proclamatie
      • Bron 3: Video ‘Marcherende journalisten’
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
  • Aardrijkskunde
    • Reis van de Razzia
      • Bron 1: interview met dhr. Holleman
      • Bron 2: interview met dhr. Graaf
      • Bron 3: interview met dhr. Frans
      • Bron 4: interview met dhr. Kamerbeek
      • Bron 5: Kaarten
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • Oorlog in Tilburg
      • Monumenten, begraafplaatsen en meer
      • Eindopdracht
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • De bevrijding van Nederland
      • Aan de slag met de ‘Liberation Route’
      • Operatie Market Garden
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • Erevelden
      • Erebegraafplaatsen in het buitenland
      • Begraafplaats Margraten
      • Margraten, het verloop
      • Ooggetuigen
      • Een graf adopteren
      • Eindopdracht
      • Voor de docent
      • Erfgoed
    • Het Europa van Mussert
      • Aan de slag
      • 1 – Mussert’s kaart van Europa
      • 2 – Kaart van Europa in 1919
      • 3 – De wereldsituatie
      • 4 – Noodzakelijke Europese samenwerking
      • 5 – Kern-Europa
      • 6 – Het doel van de kernvorming in Europa
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • Oorlog in Friesland
      • De Melkstaking
      • Vluchtelingen en evacués
      • Sporen in het Friese landschap
      • Eindopdracht
      • Voor de docent
      • Erfgoed
    • Het Venlo-incident
      • Stappenplan
      • 1 – Videofragment 1
      • 2 – Videofragment 2
      • 3 – Videofragment 3
      • 4 – Het Venlo-incident op Wikipedia (Nl)
      • 5 – Het Venlo-incident op Wikipedia (Eng)
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • Evacuaties WOII
      • 1 – Evacueren of vluchten
      • 2 – Videofragment 1: interview
      • 3 – De vlucht uit Breda
      • 4 – Videofragment 2: mevr. Ormel
      • 5 – Oorzaken van evacuaties
      • Evacuaties in mei 1940
        • Grebbeberg
        • Evacuatie Spakenburg
        • Evacuatie Amersfoort
      • Evacuaties Atlantikwall
        • Atlantikwallplatform
        • Atlantikwallplatform – 2
      • Evacuaties ivm Market Garden
        • Hongerwinter
        • Drenthe in oorlog
        • Evacuatie van Arnhem
        • Evacuatie van Groesbeek
        • Evacuatie van Tiel
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • Arbeidsinzet in Duitsland
      • Bron 1: De beginperiode
      • Bron 2: De oorlogsmachine hapert
      • Bron 3: Oproep per jaarlaag
      • Bron 4: Z-kaarten
      • Bron 5: Razzia’s en gijzelaars
      • Opdracht 1: Uit welke periode . . . ?
      • Opdracht 2: Toneel & Film
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • Vergissingsbombardementen
      • Bron 1: Vergissingsbombardementen en de gevolgen
      • Bron 2: Precisiebombardementen?
      • Bron 3: In elke oorlog gaat het fout
      • Bron 4: Getuigen
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
  • Maatschappijleer
    • Aantrekkingskracht van NSB en SS
      • Bron 1: het Nationaalsocialisme
      • Bron 2: kind van een NSB’er
      • Bron 3: propaganda
      • Bron 4: NSB en de jeugd
      • Bron 5: de vrouw die nadenkt
      • Bron 6: collectie propaganda-affiches
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • Propaganda
      • Bron 1: wat is propaganda?
      • Bron 2: witte, grijze en zwarte propaganda
      • Bron 3: Propagandatechnieken
      • Bron 4: Propagandatechnieken
      • Bron 5: propaganda van Nazi’s en Geallieerden
      • Bron 6: Het geheugen van Nederland
      • Bron 7: Beeldbank WO2
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • Bombardementen in Amsterdam-Noord
      • Bron 1: collateral damage
      • Bron 2: interview mw. van Leeuwen
      • Bron 3: interview dhr. de Jong
      • Bron 4: interview mw. ten Have-Kasteel
      • Bron 5: Flying fortress
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • Jodenvervolging in Nederland
      • Het Auswärtige Amt
      • 75 % van de joden gedeporteerd
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • Schiedamse bleekneusjes op stap
      • Bron 1: dhr. J. Soeters
      • Bron 2: dhr. S. Louis
      • Bron 3: mevr. E.J.C. van der Grijp-Deijl
      • Bron 4: mevr. D.C. Jense-de Vries
      • Bron 5: dhr. H.F.J. Landsbergen
      • Bron 6: mevr. J. Herlaar-Winkelman
      • Bron 7: mevr. M. Braak-Kleinekoort
      • Bron 8: mevr. J.P. Tilman-Rietkerk
      • Bron 9: mevr. J.C. Blitz-Homs
      • Bron 10: dhr. J. van Woerekom
      • Bron 11: dhr. W. van Tricht
      • Bron 12: mevr. J.P. van Hove-Van Duikeren
      • Bron 13: dhr. M. Dielemans
      • Bron 14: mevr. C.J. de Schrijver-‘t Hart
      • Bron 15: dhr. F. Blomsteel
      • Bron 16: dhr. C. Monster
      • Bron 17: dhr. J. Bleijerveld
      • Bron 18: mevr. H. Reekers-Lems
      • Bron 19: dhr. F. Dekker
      • Bron 20: dhr. L.M. Menke
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • Joods en doof
      • Bron: Superieur en inferieur
      • Bron: Een Jodenster en een dovenband
      • Bron: De overlevingskans van dove joden
      • Bron: Anna’s stille strijd
      • Bron: De Wereld Bleef Doof
      • Bron: Antwoordvel 2-voor-10-quiz
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • Naar de film
      • Bron 1: Naar de film
      • Bron 2: De Beeldbankspecial ‘Naar de film’
      • Bron 3: Een sarcastische tekening
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • Oorlogskranten
      • Uitwerking rollenspel
      • Bron 1: Beweegredenen
      • Bron 2: Propaganda vs. ondergrondse pers
      • Bron 3: Het uitgeven van een illegale krant
      • Bron 4: Illegale kranten
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • Sinterklaas in oorlogstijd
      • Opdracht 1: Sint op bezoek
      • Opdracht 2: Sinterklaasgedichten
      • Opdracht 3: Sinterklaasrazzia
      • Opdracht 4: Sinterklaas en de geallieerden
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
    • Van zoektocht naar symbool
      • Bron: Westerborkfilm
      • Bron: De zoektocht
      • Bron: Zigeunerrazzia
      • Bron: De zwarte driehoek en de Z
      • Bron: Zigeunerlager
      • Bron: Porajmos
      • Voor de docent
      • Erfgoedproject
  • Registreer / Log in

cmo-portal | erfgoed revisited bo | erfgoed revisited vo onderbouw

© 2014 – centrum voor mondiaal onderwijs