Handleiding

handleidingDe opdracht sluit aan bij de volgende kerndoelen:

  • kerndoel 40:  
    De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.
  • kerndoel 41: 
    De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen.
  • kerndoel 43:   
    De leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind.

Neem de aanwijzingen onder "Doe het zo"zorgvuldig met de leerlingen door
De kern van de opdracht is het inzicht dat de opwarming van de aarde gevolgen heeft voor dieren in Europa. Naarmate de gemiddelde temperatuur op aarde stijgt, zullen de klimaatgrenzen opschuiven naar het noorden. De leerling wordt gevraagd zicht in gedachten te verplaatsen naar het jaar 2080. Welke dieren zullen in Nederland verdwenen zijn? Welke nieuwe dieren zullen hier zijn opgedoken?

In de rubriek "Meer op internet" vindt de leerling drie websites met veel Europese dieren.
Stuur waar nodig de leerling in de goede richting en ondersteun ze bij het navigeren op deze sites.

Laat enkele van de leukste verhalen voorlezen door de schrijvers zelf.

(c) cmo - 2010