Handleiding
Deze opdracht sluit aan bij:
- Kerndoel 44:
De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik
Laat de leerlingen werken in groepjes van 2 tot 4 leerlingen. Niet omdat ze de eindopdracht (het artikel voor de schoolkrant of de schoolwebsite) gezamenlijk schrijven. Dat doen ze individueel. Maar wel omdat praten over dit soort zaken helpt om de eigen mening helder te krijgen. De leerlingen hoeven het ook helemaal niet eens te worden met elkaar. Als ze er na afloop maar een eigen mening op na houden.
U hebt voor de opdracht wel een lesuur nodig.
Laat de leerlingen de bronnen lezen en het videofragment zien. Daarna kunnen ze in groepjes aan de slag. Vervolgens, als de leerlingen eraan toe zijn, kunnen ze beginnen aan hun artikel. Het zou natuurlijk mooi zijn als de artikelen echt in aanmerking komen voor plaatsing op de site van de school of in de schoolnieuwsbrief. U kunt ze ook inzenden naar
Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.
en dan zorgen wij voor plaatsing op onze site.
Rond de opdracht af door drie artikelen klassikaal te bespreken. Laat een leerling die Big Brother zijn gang wil laten gaan zijn standpunt toelichten. Doe dat ook bij een leerling die Big Brother wil blinddoeken en een leerling met een genuanceerd standpunt.