Handleiding

handleidingDeze opdracht sluit aan bij

  • Kerndoel 43: de leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind.

Voor deze opdracht trekt u één lesuur uit. De opdracht kan door leerlingen individueel worden gemaakt of samen met een klasgenoot.

U hangt een blanco kaart op van de Europese Unie op een plek waar iedereen die goed kan zien of u deelt kopieën van de kaart uit.
Kijk samen met de leerlingen naar de videobron. Daarna maken de leerlingen de opdracht.
Als iedere leerling een plek op de kaart van de Europese Unie heeft gemarkeerd met een zonnetje of een windzakje is op de kaart te zien waar windmolens en zonnepanelen de meeste energie opleveren.

Windmolens geven de meeste energie indien ze geplaatst zijn op of rondom de Noordzee en langs de Atlantische kusten van de Europese Unie. Of op hoog gelegen plekken, denk aan bergtoppen.
Zonnepanelen leveren de meeste energie op indien ze zijn geplaatst in Spanje en andere zuidelijke landen van de EU. Maar ook in andere EU-landen zijn plekken te vinden waar de zon vaak overvloedig schijnt.

(c) cmo - 2010