Handleiding

- Kerndoel 42:
De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur - Kerndoel 44:
De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik - Kerndoel 45:
De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren
In het eerste deel werken de leerlingen in vier groepen. U trekt er twee uur voor uit.
In het tweede deel van de opdracht komen de resultaten van de eerste fase bij elkaar. Trek daar weer twee uur voor uit.
Voor het eerste deel verdeelt u de leerlingen in vier groepen. Elke groep kiest een vertegenwoordiger. Elke groep gaat op zoek naar oplossingen voor het fileprobleem, het probleem rond veiligheid, het probleem van vervuiling of het probleem van de mobiliteit. Uiteraard moeten alle vier problemen aan bod komen!
De groepen bekijken en lezen de bronnen die over het probleem van hun keuze gaan.
Daarna overlegt iedere groep over oplossingen van het probleem.
Als alle groepen klaar zijn met hun overleg, vertellen de vertegenwoordigers ervan aan de klas hoe het probleem dat hun groep heeft gekozen dient te worden opgelost.
In het tweede deel laat u de vertegenwoordigers van de groepen met elkaar het ideale Voertuig van 2030 ontwerpen. Daar geeft u ze een uur de tijd voor. Ze moeten daarbij proberen om zoveel mogelijk rekening te houden met de ideeën die de groepen hebben aangedragen om de vier problemen op te heffen. De andere leerlingen mogen vragen stellen aan de vertegenwoordigers.
De kunst is om de ideeën van de verschillende groepen zó op elkaar af te stemmen dat er een mooi ontwerp uit rolt. De vertegenwoordigers moeten er wel bedacht op zijn dat ze compromissen zullen moeten sluiten!