Hoe voelt dat voor jou? Heb je het gevoel dat je naar school mag gaan, of dat naar school moet gaan? Veel leerlingen zien onderwijs meer als een plicht (moeten) dan als een recht (mogen). Toch beseffen velen van jullie dat van school gaan met een diploma meer mogelijkheden biedt dan ongeschoold proberen een baantje te vinden. Jullie worden -afgezien van de weekenden en de schoolvakanties- dagelijks met het onderwijs geconfronteerd. Het is daarmee letterlijk een niet-ver-van-mijn-bed-show. Je kunt voor een sectorwerkstuk over het thema onderwijs bij wijze van spreken ook uit eigen ervaringen.
Veel leerlingen in de Derde Wereld zouden maar wat graag naar school gaan, maar kunnen of mogen dat niet. Zij zien onderwijs als een recht, als een mogelijkheid voor een betere toekomst.
Onderwijs is zo belangrijk dat het is opgenomen in verschillende belangrijke overeenkomsten. In 1948 al hebben regeringsleiders het recht op onderwijs opgenomen in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. In die verklaring staan 30 rechten die ervoor moeten zorgen dat iedereen op de wereld, jong en oud, meisje en jongen, blank en zwart, een goed leven kan leiden.
In artikel 26 van deze verklaring staat: "Je hebt het recht om naar school te gaan."
Klik hier voor de officiƫle tekst van de Mensenrechtenverklaring
Klik hier voor de tekst van de Mensenrechtenverklaring in Normaal Nederlands
Kinderen zijn ook mensen, maar kinderen zijn anders dan volwassenen. Kinderen zijn kwetsbaarder en hebben extra bescherming nodig. Die vinden ze in het Verdrag inzake de Rechten van het Kind.
In dit verdrag staan 54 rechten die samen borg staan voor een goed leven.
In artikel 28 van het verdrag staat: "Een kind heeft recht op (gratis) onderwijs."
Klik hier voor de officiƫle tekst van het Kinderrechtenverdrag
Klik hier voor de tekst van het Kinderrechtenverdrag in Normaal Nederlands
In september 2000 tot slot hebben alle regeringsleiders, bijeen op een vergadering van de Verenigde Naties, de zogeheten Millenniumverklaring aangenomen. Deze verklaring (klik hier voor de tekst) bevat acht ambitieuze doelstellingen voor de ontwikkeling van de Derde Wereld. In 2015 moeten deze gerealiseerd zijn.
Twee van de acht doelstellingen gaan over onderwijs:
Tot zover de theorie. Maar wat komt er allemaal van die mooie voornemens terecht? Aan jou om dat te onderzoeken. Er zijn eigenlijk twee vragen die je jezelf naar aanleiding van de millenniumverklaring kunt stellen:
Beide vragen zouden een goed startpunt kunnen zijn voor je sectorwerkstuk. Antwoorden op die vragen kun je onder andere vinden via deze website.