Leadership

Opdracht

Op de website ‘Oorlog in Blik‘ staan meer dan duizend films over:

  1. de voorgeschiedenis van de oorlog en de oorlogsperiode zelf (vanaf 1933 tot mei 1945, waaronder de opkomst van het nazisme en de mobilisatie van het Nederlandse leger)
  2. de nasleep van de oorlog (vanaf mei 1945 t/m 1950, waaronder de bevrijdingsfeesten en de berechting van oorlogsmisdaders)

    De meeste films zijn van amateurs, soms tijdens de oorlog in het geniep gefilmd, meestal in zwart/wit en vaak zonder geluid. Op ‘Oorlog in Blik’ vind je unieke beelden die vaak nergens anders te zien zijn.

Sommige onderwerpen leveren zoveel films op dat je door de bomen het bos niet meer ziet. De Duitse inval bijvoorbeeld levert maar liefs 181 films op. De bevrijding levert nog altijd 85 films op (de aantallen kunnen veranderd zijn: er komen nog steeds nieuwe films uit die periode bij).

Voor de opdracht hebben we gezocht naar onderwerpen die niet al te veel filmpjes opleveren.


Opdracht:

Stel je voor, jij bent reporter bij het Jeugdjournaal. Het Jeugdjournaal heeft een special samengesteld over de Tweede Wereldoorlog. De redactie heeft bij vijf onderwerpen een of twee films uitgekozen om aan de kijkers te laten zien:

  1. Mobilisatie
  2. Bombardement op Rotterdam
  3. Hongerwinter
  4. Voedseldroppings
  5. Bevrijdingsfeest(en)

De meeste films zijn zonder geluid. Het is jouw taak om er een tekst bij te maken en deze in te spreken bij de film(s). Als de film wel geluid heeft, dan is de tekst voor volwassenen bedoeld en moet je toch je eigen tekst maken en inspreken voor de kinderen van 10-12 jaar.