Het grote falen van de vrije markt: kinderarbeid
In alle landen zijn er wetten die kinderarbeid verbieden. Maar in veel landen met een zwakke economie of veel corruptie, is er vaak een gat tussen wet en werkelijkheid. In India bijvoorbeeld is volgens de wet kinderarbeid niet toegestaan. Toch zijn er miljoenen kinderen die dagelijks werken.
Arbeid is een van de productiefactoren in de economie. De beloning die in het productieproces aan de arbeid wordt toegekend is het (arbeids)loon. De werknemer verricht arbeid in ruil voor loon. Een economische wet is ook dat als het aanbod aan arbeiders groot is, het arbeidsloon laag blijft. Door het grote aanbod van kinderen én volwassenen, blijft het arbeidsloon laag.
Volgens velen is het simpel een kwestie van tijd. Als de economie blijft groeien, zal kinderarbeid vanzelf verdwijnen en de gemiddelde arbeidsloon stijgen. Maar zijn de economische wetten inderdaad zo simpel? Hebben de economen gelijk en zijn ze het allemaal eens? Of is het -wat kinderarbeid betreft- niet zo simpel? Zijn er economen die er heel anders over denken? En wat schieten de kindarbeiders en hun ouders daar mee op? Wat moet er gebeuren om kinderarbeid voor nu voor altijd uit de wereld te helpen?
Bekijk de bronnen. Houdt alle argumenten tegen het licht. Zet voor jezelf een lijstje met economische argumenten (zonder te kijken naar de politieke of ethische argumenten) op een rij. Trek je eigen conclusies: als economische wetten ertoe zouden leiden dat kinderarbeid vanzelf gaat verdwenen, waarom zijn er dan nog steeds zoveel kindarbeiders? Hoe kunnen we die cirkel van armoede doorbreken?
Maak van je opdracht een toekomstscenario. Het is 2020: de economen hebben het ei van Columbus gevonden. Ze weten nu eindelijk hoe ze kinderarbeid in de afgelopen paar jaar konden doen verdwijnen. Geef dat recept in maximaal vijf simpele regels aan:
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Meer VN