Leadership

Voor de docent

Bekijk de bronnen.

  • Maak groepjes van twee. Als er niet genoeg pc’s zijn, maak dan grotere groepen. Of laat telkens een gedeelte van de klas aan de opdracht werken.
  • Lees de opdracht voor en beantwoord vragen van leerlingen.
  • Zorg dat de groepjes het werk eerlijk verdelen.
  • Help leerlingen als ze moeilijke woorden (zoals ‘mobilisatie’) niet begrijpen.
  • Bespreek op het eind van de twee lesuren de resultaten met de leerlingen.
  • De duo’s maken een eigen filmverslag; van alle filmverslagen samen maken de leerlingen een Jeugdjournaalspecial over de Tweede Wereldoorlog.
  • Als duo’s aan hetzelfde onderwerp werken, kunt u de verschillende filmverslagen laten vergelijken en als eindredacteur (u of de klas) de beste, leukste of meest interessante tekst laten kiezen bij de Jeugdjournaalspecial.


U kunt een eigen onderwerp toevoegen aan de vijf die wij hebben uitgekozen, maar zorg er dan voor dat het onderwerp niet te veel films oplevert.

 

Wanneer is het goed?
Hebben de leerlingen de antwoorden op de vragen?
Staan er geen taal- of spelfouten in de teksten?
Hebben ze goed samengewerkt en het werk goed verdeeld?
Zijn ze er in geslaagd om een goed, leuk en/of interessant filmverslag te geven?
Dan hebben ze de opdracht prima uitgevoerd.


Leerdoelen

  • De leerlingen weten dat er veel amateurfilms over de Tweede Wereldoorlog beschikbaar zijn
  • De leerlingen kunnen aanvullende informatie op internet vinden bij het aanwezige filmmateriaal
  • De leerlingen kunnen een eigen filmverslag schrijven bij een bestaande film uit de Tweede Wereldoorlog.