ja_mageia

Een ieder heeft
recht op vrijheid van
gedachte,
geweten en
godsdienst
___

UVRM, art. 18

Introductie

One World

 
Aardrijkskunde is géén VN-kunde. De onderwerpen die in de basis- en groepsopdrachten aan bod komen zijn ontleend aan de kerndoelen voor het vak en uit de algemene leerdoelen. 
 
De groepsopdrachten zijn gelijk van aard, maar gericht op verschillende landen. In de aardrijkskundelessen gaat de aandacht naar
  • Nederland,
  • twee 'oude' lidstaten van de Europese Unie en
  • twee landen die in 2004 lid werden,
  • de Verenigde Staten en
  • een land in Azië,
  • een land in Afrika en
  • een land in Zuid-Amerika.
We kiezen in de VN-Arena voor Nederland, Duitsland en Frankrijk, Polen en Roemenië, de Verenigde Staten van Amerika, China, Zuid-Afrika en Brazilië.


 
Kerndoel 47
De leerlingen leren de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving te vergelijken met die in omgevingen elders, in binnen- en buitenland, vanuit de perspectieven landschap, wonen, werken, bestuur, verkeer, recreatie, welvaart, cultuur en levensbeschouwing. In ieder geval wordt daarbij aandacht besteed aan twee landen.
 
Kerndoel 48
Kinderen leren over de maatregelen die in Nederland genomen worden/werden om bewoning van door water bedreigde gebieden mogelijk te maken.
De VN-Arena vult dit aan met activiteiten van de VN op het gebied van waterbeheer en met de rol die Nederland speelt op dit terrein elders op de wereld.

De leerlingen leren over de mondiale ruimtelijke spreiding van bevolkingsconcentraties en godsdiensten, van klimaten, energiebronnen en van natuurlandschappen zoals vulkanen, woestijnen, tropische regenwouden, hooggebergten en rivieren.
De leerlingen leren omgaan met kaart en atlas, beheersen de basistopografie van Nederland, Europa en de rest van de wereld en ontwikkelen een eigentijds geografisch wereldbeeld.