Niets Multatuli |
Startactiviteit |
![]() Klassikaal worden op de bol aangewezen de landen:
De leerlingen noemen ook de hoofdsteden van de landen op.
Dan krijgt iedereen werkblad 1 en werkblad 2 uitgereikt. Opdracht 1 wordt individueel gemaakt.
Opdracht 1
![]() Vul in de vakjes van de lege tabel de nummers in van de landen op de reis. Eerste vakje, eerste land. Tweede vakje, tweede land, enz. Je hebt vijf minuten om de tabel in te vullen!
In de afstandstabel op werkblad 2 kun je opzoeken hoever de steden van elkaar liggen. Als je bv van 3 (Duitsland, Berlijn) naar 7 (Brazilië, Brasilia) gaat, dan kun je in de tabel kijken waar 3 en 7 elkaar kruisen.
Als iedereen klaar is met de opdracht bespreek je de uitkomsten met de hele klas. Gebruik daarvoor de afstandstabel op werkblad 2.
![]() Weet je dat je voor een opdracht als deze beter met een wereldbol kunt werken, dan met een kaart. Op een platte weergave van de wereld kloppen de afstanden niet meer.
Verdeel de klas in acht groepjes en geef elk groepje een land. Deel werkblad 3 uit.
Opdracht 3
Met deze voorwerpen als basis gaat het groepje aan de slag met een collage. Geef elk groepje een groot vel papier of een stuk van een behangrol. Ze mogen alles gebruiken (eigen tekeningen, knipsels uit kranten of tijdschriften, prints van internet, enz.). Als het uiteindelijke resultaat maar is dat je van afstand al kunt zien over welk land het gaat! |