De klas wordt verdeeld in vijf groepjes van vijf leerlingen. Elke groepje krijgt vier dezelfde bronnen:
- Bron 1: De strijdpunten. Deze bron geeft 5 strijdpunten. Je kunt ze ook tegenstellingen of verschil van opvattingen/zienswijze noemen.
- Bron 2: Kopstukken in beeld. Deze bron staan afbeeldingen van de kopstukken die de tegenstellingen symboliseren.
- Bron 3: Kopstukken in actie. Hier vinden jullie een korte omschrijvingen van vijf kopstukken. Uit de omschrijving kun je opmaken waar ze voor streden en wie hun tegenstander was.
LET OP: de foto's die naast elkaar staan horen NIET bij elkaar. Je moet een foto uit de linkerkolom matchen met een andere foto ergens uit de rechter kolom!
- Bron 4: Mensenrechten. Deze bron geeft een overzicht van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens
De opdracht kan op twee manieren worden uitgevoerd, via Optie A of Optie B. Dat is aan de docent.
Optie A
- Elk groepje krijgt een strijdpunt of conflict opgegeven uit Bron 1.
- Ga dan vervolgens naar bron 2. Zoek bij het strijdpunt twee kopstukken die in het conflict tegenover elkaar stonden/staan. Kies eerst één uit kolom 1 t/m 5, vervolgens zijn/haar tegenstander uit kolom A t/m E. Bijvoorbeeld, je hebt het strijdpunt werknemers/werkgevers gekregen. Welke twee personen stonden in dit conflict tegenover elkaar?
- Omschrijf in een paar zinnen de kern van het conflict/meningsverschil. Daarvoor kun je bron 3 gebruiken. Jullie kunnen natuurlijk ook zelf op het internet zoeken naar informatie.
- Als laatste nemen jullie bron 4. Welke artikelen zouden de kopstukken zich ter harte moeten nemen? Maak een top-drie keuze.
Optie B
- Elk groepje krijgt een naam opgegeven uit Bron 2 uit kolom 1 t/m 5.
- Zoek daar een naam bij uit kolom A t/m E. Gebruik daarbij de vijf strijdpunten uit Bron 1. Bijvoorbeeld, jullie groepje heeft de naam Nelson Rolihlahla Mandela gekregen. Wie was hij, waar streed hij voor en wie was zijn grote tegenstander?
- Omschrijf in een paar zinnen de kern van het conflict/meningsverschil. Daarvoor kun je bron 3 gebruiken. Jullie kunnen natuurlijk ook zelf op het internet zoeken naar informatie.
- Als laatste nemen jullie bron 4. Welke artikelen zouden de kopstukken zich ter harte moeten nemen? Maak een top-drie keuze.
Werkblad
Je kunt gebruik maken van het werkblad: gs_groepsopdracht_werkblad
|