ja_mageia

Bron: halal en haram voedsel

Hamburgers en Franse frietjes met een islamitisch keurmerk. Die kunnen Nederlanders sinds kort eten bij Chicken Cottage, een uit Engeland overgewaaide fastfood-keten. Maar de meeste klanten komen gewoon voor de kruidige kip. 'Ruim de helft van onze klanten weet niet eens dat het eten bij ons halal is', zegt directeur Thair Feely.

Halal eten is voedsel dat is bereid volgens de islamitische spijswetten. Dat er halal vlees is, weten de meeste Nederlanders wel, met een islamitische slagerij bij hen om de hoek. Daarbij wordt kip of koe (varkensvlees geldt als onrein) zo geslacht dat al het bloed eruit stroomt. Maar ook milkshakes, barbecuesaus, vis of frites kunnen halal zijn. De french fries worden bijvoorbeeld in plantaardig vet gebakken in plaats van dierlijk vet. Met leveranciers als McCain (friet) en Pepsi Cola (frisdrank) heeft Chicken Cottage een afspraak dat zij halal producten aanleveren.

Kaisar Malikshahi, die in Aalsmeer woont, gaat regelmatig met zijn Turkse vrienden naar de Leidse vestiging. Ze vinden het stoerder om halal fastfood te eten dan een bezoekje aan de Burger King. Het heeft voor hen te maken met het moslim-zijn. 'We kunnen niet bij de Burger King eten. Daar is het niet halal. Hier mag je bijvoorbeeld geen honden mee naar binnen nemen, bij de Burger King wel.'

'Met vlees ben ik gestopt, ik eet geen taart meer en snoepjes en ijs laat ik ook staan.' Moslima Yasmin van Hamersveld weet niet meer waar ze aan toe is als het halal betreft. Gewapend met E-nummers die volgens de islam verboden zijn, struint Van Hamersveldt supermarkten af. 'Zo doen veel moslims hun boodschappen.' Een 'schijnzekerheid' volgens haar. 'Want als het voedsel niet volgens de islamitische wetgeving is geslacht of bereid, is het nog niet halal.'



De halal-corner in de supermarkt moet het gaan maken onder jonge, werkende moslims. De Vomar-supermarkt in het Amsterdamse Bos en Lommer is ermee gestart, andere filialen volgen.
De corner is het antwoord op de groeiende vraag naar doodgewone supermarktproducten, maar dan met de garantie van 'halal'. Dat wil zeggen: geslacht of bereid volgens de richtlijnen van de Koran.
Die garantie is van groot belang voor de islamitische klanten van de Vomar. Aan de wand hangt een grote poster 'gecontroleerd en gecertificeerd door Nassim Chami'. Naast het schap hangen de ondertekende verklaringen van twee van de Vomar-medewerkers: Abdelkarim el Abdi en Adil Akhechad. Het tweetal is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van het schap en is zelf bij de slachterij op bezoek geweest, om te kijken hoe de verwerking van het vlees eraan toe gaat.

Nu zijn Abdelkarim en Adil verantwoordelijk voor het schap. Zij zijn nauw betrokken bij alles wat met het halal-schap te maken heeft en zijn altijd beschikbaar voor vragen van klanten, dat wekt vertrouwen. Verder heb ik het schap zo ver mogelijk van het overige vlees en de drank gezet, ook daar stellen de klanten prijs op. Het schap bevindt zich nu tegenover de verse groente en het fruit.' Ambari is tevreden over de eerste resultaten. " Er is nog nauwelijks reclame gemaakt en nu al zie je dat vooral de snacks, de kipproducten en het broodbeleg de winkel uit vliegen.' Volgens Ambari realiseren Nederlanders zich niet hoe belangrijk halal eten voor moslims is, juist ook onder jongeren. " De belangstelling ervoor neemt niet af onder de jongste generatie. Juist niet. Mensen vinden het belangrijk om op die manier hun identiteit te benadrukken. Maar uiteindelijk is toch het geloof de belangrijkste drijfveer voor het eten van halal voeding.


Anayn (19) noemt de halal-corner een uitkomst. "Hier zat ik eigenlijk gewoon op te wachten. Jammer dat het zo duur is, hopelijk wordt dat beter als straks meer supermarkten hier mee komen. Ik denk dat weinig mensen zich realiseren hoe lastig het is om halal eten te kopen. Je moet naar de Albert Heijn voor dit, nog even naar de C1000 voor dat en tot slot nog naar de islamitische slager. Soms ga ik echt een half uur met de bus voor een kipfiletje. Dat gedoe heb je met de halal-corner niet meer."
Eveline (27), die zich een aantal jaren geleden tot de islam bekeerde: "De jonge generatie is heel bewust met halal bezig. Wij weten ook veel beter waar wij onze informatie vandaan moeten halen. We lezen goed Nederlands, hebben de beschikking over internet. Bij ouderen gaat dat nog wel eens mis. Laatst was ik bij een vriendin en haar vader zat smeerkaas met een hamsmaakje te eten. Had hij helemaal niet door. Mijn vriendin zei: Pa, wat eet je nou? Dat soort dingen zal een jonge moslim niet snel gebeuren."