Banner

Slaan mag niet

Mag je -volgens de islam- vrouwen nu wel of niet slaan? Daarover worden verhitte discussies gevoerd. En een vers dat in deze discussies altijd wordt aangehaald, is het koranvers 43 in de soera 4, Al nisea (de vrouwen). Daar gaan we: 

‘De mannen zijn opzichters over de vrouwen voor wat God aan de een meer gegeven heeft dan aan de ander en voor wat zij gegeven hebben als bijdrage van hun bezittingen. […] Maar zij van wie gij opstandigheid vreest vermaant haar en vermijdt haar op de rustplaatsen en slaat haar. Maar indien zij u gehoorzaamd, zoekt dan geen weg om haar te tuchtigen. God is waarlijk verheven en groot.’

Er zijn op you tube zelfs filmpjes te vinden waarin een oude man met een baard uitlegt waarom het OK is om een vrouw te slaan*. Hij geeft er ook nog een gebruiksaanwijzing bij. Je kunt het haast niet geloven dat het waar is. Zou het?! Nee toch?! Het is vast een acteur die –in een talibanachtige outfit- expres een lekker opruiende tekst verkondigd.
Geheid dat je daarmee de vrouwen op de kast krijgt! Of niet? In ieder geval is het zeker dat dit soort informatie de geemancipeerde westerse vrouw op de anti-islam barricades doet springen. Haar islamitische zusters moeten immers van dergelijke mannentirannie worden gered!

De imaam: “Allah had het goed met vrouwen voor door regels voor slaan op te stellen"

*Het filmpje met een Engelse ondertiteling vinden jullie in de filmzaal onder de naam 'Vrouwen slaan' in de categorie ‘Vrouwen’.

Maar serieus, het staat er echt, van dat slaan, al meer dan 1400 jaar. De vraag is nu hoe we het vers kunnen begrijpen? Wat heeft de profeet er nu precies mee bedoeld en wat moeten we ermee in de moderne tijd?

Moderne godsdienstwetenschappers leggen het zo uit dat het vers helemaal geen toestemming geeft om vrouwen te slaan. Het is juist bedoeld als verbod op vrouwenmishandeling. Het vers werd namelijk geopenbaard in een tijd dat mannen heel veel geweld tegen vrouwen gebruikten. Als de vrouwen niet meteen deden wat de mannen wilden, dus ongehoorzaam waren, kregen ze subiet een stevig pak slaag. Met het vers maakt de profeet duidelijk dat het maar eens uit moest zijn met dat gemep. Deze uitleg past ook veel logischer bij andere koranverzen en Hadith die juist respect voor vrouwen uitdragen.

Zoals bijvoorbeeld Bahz Ibn Hakim uitlegt: "Ik vroeg de Profeet hoe om te gaan met vrouwen en hij zei: Voed ze zoals jullie jezelf voeden, kleed ze zoals jullie jezelf kleden en sla of berisp hen niet."

De meer behoudender godsdienstwetenschappers nemen de tekst veel letterlijker. Hun uitleg is dat slaan mag, maar niet moet. Pas in het uiterste geval– als andere straffen (zoals bijvoorbeeld een waarschuwing) niets uithalen, mag de man de vrouw berispen door haar te slaan. En het slaan is gebonden aan strikte regels. De vrouw mag bijvoorbeeld niet in haar gezicht worden geslagen en ze mag niet hard worden geslagen. Bovendien is er -volgens de imaam in het filmpje- maar één geldige reden voor de man om de vrouw te slaan: haar weigering om met hem te vrijen.

Moslimfeministes hebben nog een andere uitleg. Zij denken dat het misverstand is ontstaan door de verschillende betekenissen van het Arabische woord daraba. Daraba betekent ‘zachtjes slaan’, maar je kunt het woord ook gebruiken voor een symbolische straf. We leggen het met een voorbeeld uit: Stel, je bent vaak heel erg brutaal tegen je ouders. Ze zijn daar zo langzamerhand zo boos over dat ze je graag als straf een draai om je oren zouden willen geven. Maar dat doen ze niet, in plaats daarvan houden ze voor straf je zakgeld een week in.

Volgens de moslimfeministes is er bij het woord ‘Daraba’ dus ook geen sprake van echt slaan. De man moet op een andere manier –en zonder geweld- duidelijk maken dat hij het met zijn vrouw oneens is.

Asma Barlas en Amina Wadud (rechts) zijn twee feministische korandeskundigen die vrouwonvriendelijke teksten in de koran bekritiseren en alternatieven voorstellen.

 

 
Registratie & Aanmelden Docenten
Colofon

eu-logo

Islam in the Spotlight is gemaakt met financiële steun van de EU: Klik hier.

mamlukstar